obracíme stránky

Za listem list

Home / Recenze fakt čtivé / Beautiful Music for Ugly Children

Beautiful Music for Ugly Children

Gabe velmi miluje hudbu, především Elvise Presleyho. Není divu, vždyť jeho sousedem je bývalý DJ, který jako první na světě hrál Elvise v rádiu. A navíc je tento soused, John, pro Gabea nejen jedním z nejlepších přátel, ale i součástí rodiny a obrovskou inspirací. Je to právě John, kdo zajistí Gabeovi práci v místním rádiu – Gabe tu má jednou týdně vyhrazenou hodinu na svoji vlastní show nesoucí název Beautiful Music for Ugly Children. Pro tuto show vybírá každý týden tematicky zaměřené skladby, kromě toho ale také navazuje kontakt se svými posluchači, dělí se s nimi o své myšlenky, zadává jim jednoduché úkoly a díky tomu je stmelí do jednotné komunity, do fanklubu, který si říká Ugly Children Brigade.

Nic však není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Ačkoli se Gabe s fanoušky dělí o spoustu informací ze svého života, ta nejpodstatnější o něm samotném zůstává tajemstvím. Nebo by jím alespoň zůstat měla. Avšak po jenom neopatrném jednání přestane být tajemství tajemstvím a z několika zhrzených a ublížených fanoušků se rázem stanou hateři.

Čtivá a chytlavá knížka, která svým obsahem cíleně míří na dnešní mladé čtenáře. Gabeova show, vliv na posluchače, fanklub, to vše až příliš připomíná například dnešní youtubery. A já si během čtení často pokládal otázku, zda by opravdu v dnešní době zvládl teenager prostřednictvím radiového vysílání způsobit takový rozruch. Nejspíš ne. Ale právě v tom je skryta originalita příběhu.

Dost věrně, ale přitom zajímavě popisuje život dnešního mladého člověka. Je okořeněna o hudbu a pár dalších věcí, které teenagery zajímají. Řeší se tu kamarádi, rodinné neshody a problémy, první zaměstnání, první lásky, šikana, ale například i popularita, oblíbenost a vliv na lidi přes média, který dnes není příliš těžké získat. Zároveň s tím je tu poměrně dobře zachycen rozdíl mezi životem v anonymitě a mimo ni. To, jak jsme schopni pod rouškou anonymity působit na lidi jen svým chováním a charisma, a to i na ty, kteří kolem nás v běžném životě jen chodí a nestojíme jim ani za pozdrav (například Gabeovi spolužáci ze školy). Stačí však málo k tomu, abychom tento vliv ztratili, například odhalení vlastní identity nebo prozrazení tajemství, ač neškodného. Mnoho lidí totiž soudí ostatní ne podle vzájemných sympatií, ale podle společenských nálepek, kterými je dotyčný označen.

Autorka do knihy vložila spoustu zajímavých myšlenek, které prostřednictvím Gabea vypouští do světa. Mě osobně nejvíce zaujala stěžejní myšlenka tohoto díla – přirovnání člověka k audiokazetě. Kdo si ještě pamatuje audiokazety, bude jistě vědět, že každá má dvě různé strany – A a B. Na straně A záznamy začínají, tudíž je hranější a známější, díky tomu možná i oblíbenější než strana B. Strana B není hraná tak často a nezná ji tolik lidí, to ale neznamená, že by byla o něco horší. Ne, je stejně dobrá, jen neznámá. A podobně je to i s lidmi – každý máme dvě strany. Tu, kterou ukazujeme veřejně, ale také tu, kterou znají jen někteří. Tu méně hranou. Ani jedna z nich není o nic lepší než ta druhá. Ale většina lidí není na naši „béčkovou“ stranu zvyklá. Co se stane, když ji ukážeme všem?

Za mě úžasná a originální young adult kniha perfektně vystihující život dnešní mládeže, proto se v ní leckdo najde. Odkrývá mnohá témata řadící se spíše k tabu a přibližuje je čtenářům. Je plná tajemství, věrného přátelství a skvělé hudby. Jedinou nevýhodou je snad jen to, že stejně jako mnoho dalších skvělých knih prochází trhem bez povšimnutí českých nakladatelství a proto je zatím dostupná pouze v anglickém jazyce. Jinak jí ale není co vytknout, mohu jen doporučit. Za mě 10/10.

Autor: Kirstin Cronn-Mills

Vydáno: 2012

Počet stran: 262 s.