obracíme stránky

Za listem list

Home / Recenze fakt čtivé / Co číst, když… (4)

Co číst, když… (4)

Milé čtenářky a milí čtenáři,

nezapomněly jsme na vás s přísunem knižních tipů, které se dají dále zužitkovat ve výuce na škole v mnoha předmětech (českým jazykem počínaje – fyzikou a zeměpisem či vlastivědou konče). Dnes jsme se zaměřily na několik nosných témat – emocionální výchova, správné chování, ale trochu jinak, zajímavosti do výuky, problematiku bezpečnosti na internetu a nebo třeba problematiku handicapů. Opět to nejsou vyčerpávající seznamy, v dalších článcích přineseme tipy další.

Dále bychom vás rády upozornily, že v blízké době pro vás, učitele a školní knihovníky, připravujeme jednu specialitku – rozhodly jsme se, že vás spolu s mnoha českými nakladatelstvími a společnostmi podpoříme a pomůžeme vám získat nějaké knihy do školních knihoven. Chystáme pro vás soutěž o knížky! Zbystřete své zraky v příštím týdnu a vyčkávejte její vyhlášení.

Bude úkol (pro děti), bude vyplňovací formulář (pro vás) a hlavně na konci všeho je připraveno slosování o nádherné knihy, které se nám díky darům nakladatelství podařilo získat, za což jim již nyní patří velký dík!!!

V příštím článku vám naše partnery představíme a stejně tak představíme i knihy, které jsou do soutěže věnovány. Vznikne několik článků, takže tipů na čtení bude opět habaděj.

.

Těšíte se? My moc! 🙂

Mějte fajn dny. A teď už pojďte kouknout na naše dnešní tipy

L&P

.

Co číst, když… chceme dětem ukázat, jak je to správně

 

Oldřiška Ciprová – Kde se vzala duha?

Neobyčejné pohádky pro neobyčejné děti, které nejmenším čtenářům ukazují, že být jiný neznamená být špatný a že se nemusíme trápit proto, že se nám nelíbí, jak vypadáme. Někdo nemá rád své pihy, někdo své blonďaté vlasy nebo modré oči, jiný nechce být levák a podobně. Stejně tak v pohádkách v této knize se malému drakovi nelíbí jeho kulatá hlava a velké oči, za které se mu bratranci smějí, nebo v jiném příběhu najdeme vodníka Bonifáce, který se stydí, že neumí šít, i když by vodníci měli být ti nejlepší ševci na světě. A najdeme tu i mnoho dalších různých starostí. Nakonec ale všechny pohádkové postavičky zjistí, jak je vlastně dobré, že jsou trochu jiní a že je odlišnost vůbec nemusí trápit.

Kniha je vhodná na předčítání malým dětem. Ukazuje, jak je důležité být sám sebou a nesnažit se změnit jen kvůli tomu, abychom vypadali nebo se chovali stejně jako ostatní, že je daleko hezčí být originální. A také děti učí, že bychom se ostatním neměli smát druhým za to, jak vypadají, nebo jak se chovají.

Ciprová, Oldřiška. Kde se vzala duha?: pohádky pod peřinku. 1. vyd. Brno: CPress, 2015. 62 s. ISBN 978-80-264-0687-7.

.

Oldřiška Ciprová – Copak snídá ponožkovník?

Děti občas zapomenou na běžné věci jako zhasnout světlo nebo si poskládat ponožky tak, aby byly správně spárované. Jsou také věci, které se jim dělat nechtějí, nejčastěji třeba vstát z postele, učesat se nebo udělat si domácí úkoly. Protože se ale podobným věcem nemůžeme vyhýbat napořád, musí někdo dohlédnout na to, že opravdu uděláme, co máme, a že to bude správně. A od toho tu jsou skřítci pomocníčci z kouzelné říše, kteří mají všechny tyto činnosti mezi sebou rozdělené a hlídají, aby všechno bylo tak, jak má.

Kniha je (stejně jako předchozí) vhodná spíše k předčítání. Pomocí krátkých pohádek o práci těchto skřítků, kteří se o nás starají, se děti nenásilnou formou dozvědí, na co všechno by si měly dávat pozor, co by po sobě měly uklízet nebo co by měly během dne udělat, aby těmto skřítkům usnadnily jejich práci a nechaly je trochu vydechnout.

Ciprová, Oldřiška. Copak snídá ponožkovník?: pohádky pod polštářek. 1. vydání. Brno: CPress, 2015. 63 stran. ISBN 978-80-264-0951-9.

 .

Katarína Macurová – Proč nekveteš?

Medvídek si na zahrádce vypěstoval rostlinku a čeká, až mu vykvete. Netuší ovšem, že si vypěstoval mrkev, která mu z druhé strany prorostla až do zaječí nory, kde z ní mají zajíci neskutečnou radost. Medvídek se o mrkev chodí poctivě starat, zalívá ji, nasvěcuje, občas i stíní, dělá všechno, co si myslí, že jeho zvláštní kytka potřebuje. Ta ale ne a ne vyrůst. ‚A tak se medvídek rozhodne zjistit, kde je chyba a rostlinku vykope.

Krátká, převážně obrázková knížka, která má za cíl děti pobavit, ale zároveň i poučit. Díky medvídkovi děti zjistí, jak správně pečovat o rostlinky nejen na zahradě, ale i třeba doma v květináči. Kniha by se v určité improvizační úpravě dala použít také jako příklad, jak se pěkně chovat nejen ke kytkám, ale ke všemu živému, co se o sebe nepostará samo.

Macurová, Katarína. Proč nekveteš? 1. vydání. V Praze: Albatros, 2016. 29 nečíslovaných stran. ISBN 978-80-00-04211-4.

.

Áslaug Jónsdóttir – Ne! řeklo strašidýlko

Malé strašidýlko má kamaráda strašidláka. Ale není to vlastně úplně jeho kamarád – pořád strašidýlko něčím trápí, dělá si z něj srandu, ničí mu jeho věci nebo jej nutí dělat věci, které dělat nechce. Jenomže strašidýlko se bojí něco říct a radši strašidláka v tichosti snáší. Až už toho má jednoho dne dost a rozhodne se, že se naučí říkat Ne!, a uvidí, co se stane. Nakonec zjistí, že se mu nic nestane, když s něčím nesouhlasí, že se může ozvat, když se mu něco nelíbí, a určovat si svoje pravidla úplně stejně jako strašidlák. A protože se strašidláka přestane bát, nakonec se z nich přátelé přece jen stanou.

Knihu je dobré číst s dětmi, které jsou plaché, bojí se říct svým kamarádům nebo spolužákům, že se jim něco nelíbí a radši si nechají všechno líbit. Ukáže dětem, že i když jsou od mala učeni, že dospělému se odmlouvat nesmí, že v případě vrstevníků je tomu jinak a že se nemusí bát se ozvat a říct ne, než aby se nechaly zbytečně trápit.

Áslaug Jónsdóttir, Güettler, Kalle a Helmsdal, Rakel. Ne! řeklo strašidýlko. Vydání první. Praha: Argo, 2016. 30 nečíslovaných stran. Ahoj!. ISBN 978-80-257-1784-4.

.

Co číst, když… chceme s dětmi řešit handicapy

Robert Williams – Luke a Jon

Lukovi nedávno zemřela máma, z otce se od té doby stal alkoholik a on sám si připadá neskutečně sám. Potom se ale do sousedství přistěhuje kluk Jon, který trochu napadá na jednu nohu a má i další fyzické problémy, a proto jej děti ve škole od sebe spíše odstrkují a dávají mu nejrůznější přezdívky. Až na Luka. Ten se rozhodne s Jonem skamarádit a vznikne tak neobyčejné a velmi silné přátelství. A Luke brzy zjistí, že existují i větší problémy a tajemství, než jsou ta jeho, a že Jon potřebuje pomoc.

Tato kniha dětem ukáže, jak je důležité mít skutečného přítele, který umí podržet a pomoct v různých situacích a jenž pozná, kdy jej potřebujeme nejvíc. Také zdůrazňuje fakt, že v přátelství záleží nejvíce na tom, jaký je člověk uvnitř, ne na tom, jestli je pěkný nebo škaredý, jestli koktá, kulhá, nebo má nějakou jinou vadu, a zároveň vyzdvihuje i to, že není nutné takového člověka šikanovat a odstrkovat, protože rozhodně není méněcenný.

Williams, Robert. Luke a Jon. 1. vyd. V Praze: Albatros, 2012. 167 s. ISBN 978-80-00-02940-5.

..

Robyn Schneider – Tím všechno začíná

Myslíte si, že když jste tenisovou hvězdou a oblíbeným studentem mezi spolužáky i učiteli, že se vám nemůže otočit život vzhůru nohama? Erza si toto nemyslí, je přesvědčen o tom, že ať už člověk dělá cokoli, na každého čeká něco, co jej dokáže srazit na kolena a otočit život o sto osmdesát stupňů. A to se také stane – do Erzova života vstoupí dopravní nehoda, která mu kompletně zničí tenisovou kariéru, ale protože je rozhodnutý se nevzdat, otevřou se před ním úplně nové a lákavé vyhlídky.

Kniha je vhodná především pro starší děti a teenagery, kteří se díky ní mohou zamyslet nad tím, jak rychle se může náš osud zpečetit a změnit směrem, který jsme nečekaly. Zároveň ukáže, jak je důležité bojovat v jakékoli situaci za lepší život a nevzdávat se. Kromě toho také umožní nahlédnout do nelehkého života handicapovaného člověka.

Schneider, Robyn. Tím všechno začíná. 1. vyd. V Praze: CooBoo, 2014. 306 s. ISBN 978-80-7447-679-2.

.

Chrissie Keighery – Šepot

Demi byla do svých patnácti let naprosto zdravá dívka. Potom ale dostala nemoc, díky níž přišla o sluch. Najednou si musí zvykat na novou situaci, učit se novou řeč a začít chodit na speciální školu. Zvládne se s nastalou situací vyrovnat a přijmout ji?

Knihu můžeme použít, pokud si chceme se staršími dětmi povídat a zamýšlet se s nimi, co všechno může nás, naše blízké nebo kamarády v životě potkat, a jak je důležité se nevzdat, ať už je nová situace těžká jak chce. Také nechá děti nahlédnout do nelehkého světa neslyšících a pomůže jim lépe pochopit lidi s tímto handicapem.

Keighery, Chrissie. Šepot. První vydání. Praha: Runa, 2016. 245 stran. ISBN 978-80-87792-12-4.

.

Co číst, když… si chceme s dětmi povídat o technologiích a bezpečnosti na internetu

Marlo Garnsworthy – Sýkorčino dobrodružství s bezpečností na internetu

Sýkorka Marie používá internet docela často, protože si přes něj povídá s babičkou, a tak mu rozumí. A také ví, že na internetu číhá mnoho nebezpečí. Naštěstí ale Marie ví, co v jaké situaci udělat, a tak pomáhá svým zvířecím kamarádům, aby na něco nenaletěli a něco se jim nestalo.

V dnešní době už je velmi běžné, že děti, které ještě ani nemluví, už umí alespoň základní ovládání mobilních telefonů, rodiče je často nechají dívat se na internetu na nějakou pohádku a podobně. Není proto překvapením, že i předškolní děti se nezřídka pohybují v internetovém prostředí a často vůbec netuší, že by tu na ně mohlo číhat nějaké nebezpečí. Tato pohádkově naučná knížka je určena právě pro tyto nejmenší, aby zjistily a lépe pochopily, co všechno je na internetu může potkat a co všechno je dobré hlásit rodičům nebo jiným dospělým.

GARNSWORTHY, Marlo. Sýkorčino dobrodružství s bezpečností na internetu. 1. vyd. San Mateo : AVG Technologies, 2010. [16] s.

.

Lenka Rožnovská – Mobilmánie v pohádkové říši

Co se stane, když se do klasických pohádek najednou dostanou moderní technologie? Když hloupý Honza nedostane na cestu buchty, ale chytrý mobil? Nebo když děda Vševěda umí všechno najít na internetu, místo aby to opravdu znal? V pohádkové říši tak nastane lehký zmatek, ale ať už mají technologické hračky a vymoženosti jakékoli, zvítězí vždycky to samé jako v klasických pohádkách – dobro a sny.

Moderní pohádky pro moderní děti. Kniha dětem na jednu stranu ukáže, k čemu je dobrý mobil, počítač, internet, na co se dají použít a jak nám mohou v životě pomoct, na druhou stranu je zde ale necháno poselství z klasických pohádek, to jest, že nejdůležitější je člověk a jeho dobrá povaha, ne to, kdo má v kapse lepší mobil.

Rožnovská, Lenka. Mobilmánie v pohádkové říši. Vydání 1. Praha: Grada – Bambook, 2015. 71 stran. ISBN 978-80-247-5346-1.

.

Oto Linhart – Princ JůTůber

Další moderní pohádková knížka pro současné děti. Krátké příběhy o nejrůznějších princeznách, princích a mluvících zvířatech, kteří mají téměř vždy co do činění s internetem, ukazují dětem kouzlo technologií, ale na druhou stranu také sílu a důležitost všech lidských vlastností, které nám tyto moderní hračky nenahradí a které jsou často daleko důležitější.

Tyto příběhy budou bavit děti různých věkových kategorií. Mladší si v ní najdou pěknou pohádkovou část, starší spíše tu moderní. Ať už tak, nebo tak, kniha dětem nenápadně vštípí, že lidské city a vlastnosti vždy vyhrávají, a to nejen v pohádkách.

Linhart, Oto. Princ Jůtůber. 1. vydání. Praha: Akropolis, 2016. 43 stran. ISBN 978-80-7304-201-1.

.

Peter Stoličný – Hloupý Honza v síti

I starší děti si občas rády přečtou nějakou pohádku. Neutáhneme je však na pohádky o princeznách a dracích, nebo na hloupého Honzu, který se vydal do světa s pár buchtami. V téhle knize se ale hloupý Honza přenesl do moderní doby a místo do světa se vydal putovat internetem. Pomocí různých moderních pohádkových příběhů, které projdeme s Honzou, získáme nenásilné rady, jak internet funguje a jak je co nejlépe využívat, ale zároveň zde najdeme také varovaní před nebezpečím, jež se na něm skrývá, a případnou pomoc, pokud už na nějaké takové natrefíme.

Starší děti si často myslí, že když umějí ovládat počítač a internet, nemůže je tam nic překvapit, myslí si, že před počítačem doma v pokoji jim nemůže hrozit žádné nebezpečí, a pokud se s nimi o tom chceme bavit, často třeba neposlouchají, protože ví své a internet velmi podceňují. Tato vtipná a čtivá knížka před dětmi odhalí všechna kouzla internetu, ale i jeho různá černá zákoutí a nenásilnou formou je poučí, jak se na internetu správně chovat a pohybovat.

Stoličný, Peter. Hloupý Honza v síti: pohádky o počítačích a jiných kouzlech nového století. 1. vyd. Praha: Amulet, 2002. 126 s. Bajaja. ISBN 80-86299-97-X.

 

Hortense Ullrichová a Joachim Friedrich – PinkMuffin @ BerryBlue: předmět: zatoulaný email

Emailový román o dvou lidech, kteří spolu navzájem nemají nic společného. On pracuje v kavárně rodičů a roznáší zákazníkům jejich objednávky, ona je z lepší rodiny, i když je tak trochu rebelka. Navzájem se neznají, až se on jednoho dne uklikne a ze svého emailu BerryBlue pošle email jisté PinkMuffin. Začnou si společně „dopisovat“ a odstartují tak mnoho šílených událostí, mimo jiné například to, že se BerryBlue dostane neprávem do vazby za špionáž v kosmetické laboratoři, a protože mu chce PinkMuffin pomoct, najme si soukromého detektiva a odletí s ním za BerryBluem do Anglie.

Kniha dětem ukáže, že i na internetu se dají najít dobří přátelé. Zároveň ale také to, že při komunikaci s cizími lidmi musíme být opatrní, musíme hlídat, abychom na sebe neprozradili moc, a snažit se navzájem poznávat jen pomalu a postupně.

ULLRICH, Hortense a Joachim FRIEDRICH. Pink Muffin@Berry Blue : předmět: zatoulaný e-mail. 1. vyd. v českém jazyce. Praha : BB art, 2008. 214 s.

.

Co číst, když… si chceme s dětmi povídat o emocích

Catherine Dolto – Stydlivost… a co s ní?

Snad každé dítě se stydí. Některé před cizími lidmi, jiné ve škole a další všude a vždycky, i třeba doma. Důvodů může být nekonečně mnoho. A hodně dětí se dokonce stydí si o těchto svých pocitech přijít jen tak popovídat. Tato kniha je pěkným příkladem toho, že na stydlivosti není nic špatného a že nemusí trvat napořád.

Kniha dětem v krátkých a jednoduchých větách ukazuje několik důvodů, proč se někteří lidé stydí, ať už se jedná o děti, nebo o dospělé, a také, co všechno by tito lidé mohli dokázat, kdyby sebrali odvahu. Na konci knížky se děti dozví, co by mohly udělat, aby svou stydlivost překonaly. Kniha je skvělou oporou, když si chceme s dětmi promluvit o tom, co to stydlivost je, a chceme jim pomoct, aby se jí zbavily.

Dolto-Tolitch, Catherine a Faure-Poirée, Colline. Stydlivost –a co s ní?. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. [25] s. ISBN 978-80-262-0476-3.

.

Catherine Dolto – Žárlivost… a co s ní?

Co znamená, když na někoho žárlíme? Týká se to všech lidí, nebo jen některých? Na co všechno a na koho můžeme žárlit? A jde s tím něco udělat? Odpovědi na všechny tyto otázky najdete v jednoduché obrázkové knížce pro nejmenší.

Kniha nám může být velmi nápomocná, pokud si s dětmi potřebujeme promluvit o žárlivosti, která se u nich poměrně často objevuje, nejen mezi sourozenci, ale i třeba ve škole, ve školce a podobně. Kniha dětem ukáže, proč je důležité nežárlit a co by se s tím dalo udělat.

Dolto-Tolitch, Catherine a Faure-Poirée, Colline. Žárlivost –a co s ní?. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. [25] s. ISBN 978-80-262-0477-0.

.

Catherine Dolto – Hněv… a co s ním?

Každý se někdy rozzlobí, není na tom nic špatného a je to jedna z věcí, která se nedá odnaučit. Můžeme ale poznat, že hněv přichází, připravit se na něj a trochu jej utlumit. Kniha pomocí jednoduchého textu a obrázků ukazuje hněv u dětí i u dospělých a dává jim příklady toho, co se svým hněvem dělat a jak jej zvládnout.

Tahle kniha nám pomůže, pokud si potřebujeme s dětmi promluvit o jejich hněvu a vzteklých náladách, a také když je chceme naučit, aby si tuto svoji emoci více uvědomovaly a uměly ji ovládat.

Dolto-Tolitch, Catherine a Faure-Poirée, Colline. Hněv –a co s ním?. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. [25] s. ISBN 978-80-262-0475-6.

 .

Marka Míková – A smutek utek

Smutků je neskutečně mnoho. Některé trápí jen děti, jiné jen dospělé, můžou být klučičí nebo holčičí, některé mají důvod a jiné ne. A i když některé smutky můžou být například příjemné, je lepší se jich zbavit. Ale jak to udělat?

Autorka vybrala několik nejčastějších důvodů, proč jsou lidé smutní, a pomocí krátkých příběhů vysvětlila dětem, jak takový smutek vzniká a jak je možné jej odehnat, protože nikdo přece nechceme být smutný napořád. A aby byla kniha pro děti alespoň trochu atraktivnější, přiřadila jednotlivým smutkům barvy podle toho, čeho se týkají. Příběhy jsou krátké, jsou vhodné ke společnému čtení a následnému povídání si. Věříme, že knížka může dětem pomoct vyrovnat se s tímto poměrně náročným pocitem, aby začaly být zase šťastné.

Míková, Marka. A smutek utek. V Praze: Cesta domů, 2016. 26 stran. Bludiště. ISBN 978-80-88126-11-9.

.

Daniel Rušar – Vlk a tma

Starý vlk vypráví před spaním svým dětem, které se bojí tmy, příběh o malém vlčeti, jež z ní mělo také strach. Tomuto vlčeti se ostatní vlci ve smečce smáli, že je „polekánek“ a „tmalekánek“, až to nakonec vlče nevydrželo a rozhodlo se, že se svému strachu postaví. A tak se jedné noci mladý vlk vypravil sám na lov, a i když nic neulovil, měl ze sebe ohromnou radost, protože zvládl překonat sám sebe. A co víc, zjistil, že tma mu nic neudělá, a proto není důvod, aby se jí bál.

Kniha dětem pomůže překonat nejen strach ze tmy, kterým většina malých dětí trpí, ale i jiné dětské strachy. Ukazuje, jak je důležité sebrat odvahu a zkusit se věcem, které nás děsí, postavit čelem, protože když to uděláme, zjistíme, že naše negativní strachuplné pocity byly často zbytečné.

Rušar, Daniel. Vlk a tma. Vydání první. V Praze: Paseka, 2016. 32 nečíslovaných stran. ISBN 978-80-7432-719-3.

.

Co číst když… chceme děti něco zajímavého naučit

Petr Mrázek – Příběh elektřiny

Kniha (nejen) pro děti o tom, kde se bere elektřina a jak funguje. Provede nás z elektrárny přes různé transformátory a dráty až do domovů, kde zjistíme, co to jsou pojistky, zásuvky nebo třeba elektroměr, nebo jak funguje vypínač od světla. A protože s elektřinou je velmi často spojeno i nejrůznější nebezpečí, nezapomene kniha upozornit na to, čemu se vyhnout, co nedělat a na co nesahat.

V dnešní době se už bez elektřiny neobejdeme. A protože děti, i ty starší, jsou zvídavé a mají tendenci ptát se na všechno, co vidí kolem sebe, není ani tohle téma výjimkou. Kniha Příběh elektřiny pěkně a srozumitelně dětem vysvětlí, jak se to stane, že elektřina vznikne, a jak se dostane až k nám. Pro ty ještě zvídavější obsahuje i zajímavosti typu, jak to funguje ve vypínači, případně i v některých domácích spotřebičích, nebo dokonce i to, že elektřina se dá v určitém množství vyrobit i ve svalech živočichů.

Mrázek, Petr. Příběh elektřiny: jak Honzík zjistil, proč svítí žárovka. 1. vydání. V Brně: Edika, 2016. 46 stran. ISBN 978-80-266-1015-1.

.

Helena Haraštová a Pavla Hanáčková – Jak bydlí děti celého světa

Každý žije jinde. Někdo v paneláku, někdo v rodinném domku, někdo ve městě a jiný na vesnici. Existují ale i další typy domů a bydlení, které jsou typické pro určitou část světa a s nimiž se u nás nepotkáme. Jsou například děti, které žijí v iglú, některé v maringotce, nebo třeba ve srubu. Co to přesně znamená a jak to u nich doma vypadá? Tak to vám ukáže tato pěkně ilustrovaná a přehledná knížka.

Knihu je možné použít, když si chceme s dětmi povídat o různých typech lidí, kteří mají každý jiné zvyky a tím pádem i různé domovy. Dětem nejen vysvětlí mnohdy cizí pojmy jako „srub“ nebo „hausbót“, ale také ukáže, jak mohou být takové příbytky vybaveny, že někdo třeba místo v posteli spí v houpací síti, což je super, ale zase na druhou stranu nemá v obýváku televizi (nebo nemá ani ten obývací pokoj). Knížka vhodná jak do hodin vlastivědy, tak i jako perlička do hodin zeměpisu, kde si můžeme ukázat a přiblížit jednotlivá místa či oblasti světa.

Haraštová, Helena a Hanáčková, Pavla. Jak bydlí děti celého světa. První vydání. Praha: Albatros, 2016. 35 stran. ISBN 978-80-00-04407-1.

.

Leo Lionni – Malý modrý a malý žlutý

Malý modrý má mnoho barevných kamarádů, ale tím nejlepším je malý žlutý, který bydlí s rodiči přes ulici. Jednoho dne si jdou společně hrát do parku a omylem se promíchají tak moc, až z nich vznikne zelený. Malého zeleného nechtějí doma ani u modrých, ani u žlutých, myslí si, že je to někdo cizí. Až se malým barvičkám podaří zase oddělit a jejich rodiče zjistí, co se to vlastně stalo.

Jednoduchý a krátký příběh, který pomůže dětem naučit se jednotlivé barvy a také ukáže vznik nových barev, když se některé smíchají dohromady. Kniha by mohla posoužit i jako inspirace pro tvoření ve výtvarné výchově ve školce či na prvním stupni (ale tam už v menší míře, pro menší děti je atraktivnější).

Lionni, Leo. Malý modrý a malý žlutý: příběh pro Pippa, Ann a ostatní děti. Praha: Dokořán, 2015. 41 nečíslovaných stran. ISBN 978-80-7363-733-0.

.

David Koval – O čem si šeptají souhvězdí: Můj krutě hustý astrodeník

Hanka dostane od babičky jako vánoční dárek deník. Nejdříve moc neví co s ním, ale nakonec se rozhodne, že si do něj začne přece jen psát. Nejdříve běžné věci o kamarádech a o škole, až do doby, kdy po Vánocích navštíví se školou planetárium. Tam Hanku nadchne noční obloha, hvězdy, planety, souhvězdí, černé díry a další a další, co s tím souvisí, a rozhodne se do tajů vesmíru proniknout i sama. A protože nových poznatků z internetu a knížek i různých vlastních nápadů a zjištění má mnoho, začne si je společně s různými kresbami zapisovat právě do svého deníku.

Tato kniha je vhodná, pokud chceme děti naučit něco o vesmíru a souhvězdích, ale nelákají nás klasické encyklopedie. Kniha děti vzdělává poměrně nenápadně, protože je psána jako příběh formou deníku a tváří se v důsledku toho spíše jako beletrie než naučná literatura.

Koval, David. O čem si šeptají souhvězdí?: můj krutě hustý astrodeník. 1. vydání. V Brně: Edika, 2016. 150 stran. Už to vím!. ISBN 978-80-266-1047-2.

.

Co číst, když… chceme s dětmi dělat nějakou aktivitu

Václava Tmejová – Vyrábíme s dětmi: Polytechnická výchova v mateřské škole

Děti jsou velmi tvořivé a mají radost z každého nápadu, se kterým přijdeme. Obzvlášť malé děti v mateřské školce rády pozorují, jak jim pod rukama vzniká nějaký nový výtvor, a připadají si starší a schopnější, když vidí, co zvládly samy vytvořit. Tato kniha je plná nápadů na celý rok pro děti této věkové skupiny.

Kniha je vhodná pro učitele v mateřských školách, kteří hledají inspiraci a nápady pro to, co by mohly s dětmi vytvořit tak, aby to korespondovalo s daným ročním obdobím nebo s měsícem. Kromě výtvarných aktivit je v knize například i návod, jak nechat děti vytvořit vlastní, jednoduchý a malý záhonek nebo třeba rovnou arboretum. Všechny nápady jsou doplněné i krátkým příběhem, který v dětech více probudí chuť vyrobit si danou věc.

Tmejová, Václava. Vyrábíme s dětmi: polytechnická výchova v mateřské škole. Vydání první. Praha: Portál, 2015. 64 nečíslovaných stran. ISBN 978-80-262-0936-2.

.

Larysa Polyakova – Rok s magickou voskovkou

Nápady na nejrůznější pěkné papírové ozdoby a výrobky, vytvořené a dozdobené pomocí voskovek. Kniha obsahuje návody na složitější výrobky pro zdatnější a kreativní umělce, ale i jednoduché pro ty, kdo si kreslí jen tak pro radost.

Kniha by mohla posloužit jako inspirace učitelům výtvarné výchovy, kteří chtějí dětem zpříjemnit hodinu nějakými novými a originálními nápady a ukázat jim, k čemu všemu můžeme obyčejnou voskovku jednoduše použít.

Polyakova, Larysa. Rok s magickou voskovkou. První vydání. Praha: Grada, 2016. 64 stran. Šikovné ruce. ISBN 978-80-271-0056-9.

.

Rebecca Rissmanová – Jóga pro tebe

Kniha obsahuje krátkou teoretickou část o tom, co to jóga vlastně je, proč je dobré ji cvičit a co všechno nám pomůže naše tělo lépe ovládat a rozumět mu. Zbytek knihy stručně, ale přesně a výstižně popisuje jednotlivé cviky a polohy jógy, které jsou uspořádány do dvou sestav – relaxační a dynamická. Také obsahuje rady a cviky na správné dýchání, držení těla, udržení pozornosti nebo třeba jak správně meditovat.

Kniha je vhodná pro rodiče, kteří si chtějí s dětmi zacvičit. Jóga pomůže jak ke zklidnění dětí, tak k odreagování rodiče a pomůže mezi nimi dotvořit silnější pouto a (sebe)poznání. Je vhodná i k oživení tělesné výchovy nebo k ranní rozcvičce s menšími žáky, aby se ve škole zvládli lépe soustředit.

Rissman, Rebecca. Jóga pro tebe. 1. vydání. Praha: Fragment, 2017. 64 stran. ISBN 978-80-253-3004-3.

.

Co číst, když… chceme dětem ukázat, že i klasika může vypadat skvostně

Renáta Fučíková – Shakespeare

12 klasických Shakespearových děl převyprávěných do podoby, která je daleko přijatelnější pro dnešní děti. Příběhy díky paní Fučíkové získaly novou formu, nejedná se již o drama, jako u Shakespeara, ale o normální prozaická díla, která ovšem neztratila svůj původní smysl a své kouzlo. Text je navíc přizpůsoben jazyku dnešních dětí a mladé generace a doplněn nádhernými ilustracemi autorky.

Knihu je vhodné doporučit dětem v případě, že s nimi potřebujeme probrat tohoto klasického spisovatele a jeho díla. Je kvalitní, ale přesto čtivější a pro žáky více přijatelná než původní Shakespearova dramata. Mimo to je možné dětem prakticky ukázat rozdíly mezi dramatem a prózou na jednom a tom samém příběhu.

Fučíková, Renáta. Shakespeare. Vydání první. V Praze: Vyšehrad, spol. s r.o., 2016. 207 stran. Největší dramatici; 1. svazek. ISBN 978-80-7429-740-3.

No votes yet.
Please wait...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Láskou ke knížkám

>> <<