obracíme stránky

Za listem list

Home / Recenze fakt čtivé / Youtube a knihy – Before I had the words; Trans Mission

Youtube a knihy – Before I had the words; Trans Mission

V poslední době se s youtubery roztrhl pytel. A nejen s nimi, ale zároveň i s knihami, které tito lidé vydávají. Ani Česko není výjimkou, například Kovyho knížku Ovšem, která se stala hitem (a na kterou se zde můžete do budoucna těšit také), jste určitě zaregistrovali. A v zahraničí takovýchto knížek najdete bezpočet. Já si tu vybral dvě, které jsou si obsahově velmi podobné a blízké, obě se týkají transgender tematiky, a které mě opravdu hodně zaujaly. Obě knihy jsou bohužel v angličtině a předpokládám, že překlad se neplánuje, takže se omlouvám, pokud na přečtení náhodou navnadím někoho, kdo se s angličtinou moc nekamarádí – na druhou stranu to může být motivace alespoň je zkusit, čtením se člověk naučí nejvíce.

.

Skylar Kergil – Before I had the words

Tou první z knih je Before I had the words od Skylara Kergila. Skylar na Youtube natáčí videa již několik let a za tu dobu se v nich již dávno nevěnuje jen věcem týkajících se transgender tematiky, ale publikuje tu například svou hudební a básnickou tvorbu. A i o té se můžeme dočíst v jeho životopisné knize.

Když říkám životopisná, myslím tím opravdu životopisná, můžeme se v ní dočíst o všem, od úplného dětství až do současnosti. Životopisy, skutečné deníkové záznamy a další podobně knihy čtu jen výjimečně, protože pod slovem životopis si vždycky představím data, fakta apod., a ono to tak většinou opravdu z větší míry je. U téhle knihy ale ne. Skylar má na psaní opravdu talent, takže se do knihy úplně zažerete a zapomenete, že je to příběh něčího života, vtáhne vás jako jiná beletrie a nepustí. Rozhodně není nudná, ale stejně tak ani nijak přikrášlená, aby přilákala čtenáře (a tohle můžu potvrdit, namátkově jsem po dočtení koukal na některá z jeho videí, kde o svém životě a současném dění kolem sebe útržkovitě mluvil také).

Ve svém životním příběhu se nevěnuje jen počátkům natáčení na Youtube a své tranzici, kdy si prošel přeměnou z dívky na muže, i když té je tu věnována pozornost samozřejmě nejvíce, ale i dalším důležitým bodům v jeho životě – ať už se jedná o školu, vztahy, práci, rodinný život nebo třeba o první nové kolo, které dostal jako dárek k Vánocům a tento zážitek tu dokázal vykreslit poměrně autenticky, s radostí malého dítěte, kterým tehdy byl. Na druhou stranu kniha není vycpaná některými věcmi jen proto, že by Skylar neměl co říct, drží se opravdu jen okamžiků, které jsou pro něj podstatné, a tohle jde z textu velmi cítit, čtenář si proto knihu užije od začátku do konce, a to jak šťastné, tak i ty smutné chvíle.

.

Alex Bertie – Trans Mission

Z trochu jiného soudku je kniha Trans Mission: My Quest to a Beard od Alexe Bertieho. Nejsem si úplně jistý, kam bych žánrově zařadil tuto knihu, protože je určitou směsí všeho možného. Alex se na rozdíl od předešlé Skylarovi knihy nedržel jednoho jediného tématu a jediné linie a nesepsal věci pěkně popořadě do jednoho dlouhého čtivého příběhu (čímž ale nechci říct, že by byla kniha kvalitně horší). Alexův příběh, který je mimochodem tomu Skylarovu hodně podobný, také se jedná o přeměnu z dívky na muže a také zde popisuje své dětství, sebeuvědomování, vztahy s rodiči a kamarády a začátky na Youtube, je proložený mnoha odbornějšími popisy a odbočkami. Kniha není jen životním příběhem jednoho neobyčejně obyčejného kluka, ale zároveň i jakýmsi průvodcem světem transgender osoby. Kromě jiného se zde dozvíte například o nejrůznějších pomůckách, které takový člověk může využít, a o tom, jak fungují, obsahuje dokonce i návod na vlastní výrobu, také je o tom, jak samotný proces tranzice probíhá, v krátkosti i to, jak probíhají jednotlivé operace a mnoho dalšího. Kniha je tak rozdělena do mnoha kapitol, které jsou sice seřazeny chronologicky a tematicky za sebou, ovšem nedá se říct, že by na sebe nějak moc navazovaly.

Co se ale musí nechat, Skylarova kniha byla klasická beletrie – text, text a nic než text. Alex využil svých dovedností jakožto grafického designéra a celou knihu si sám zkrášlil jednoduchými, ale přesto pěknými a poutavými ilustracemi. Kniha tak získala úplně jiný rozměr a rozhodně svým vzhledem zaujme.

.

Srovnání

A když bych měl tyto dvě knihy srovnat? Jak jsem už zmiňoval, nedá se říct, že by jedna byla lepší a druhá horší. Ač v podstatě stejné téma, každý z kluků jej vzal po svém a to se samozřejmě odráží i v jejich knihách. Skylarovu knihu jsem si více užil z toho příběhového hlediska, zvládl jsem se do něj vžít, alespoň fiktivně prožít jeho život, strachy a radosti, které jej provázely. Svým čtenářům se snaží nabídnout pravý a ucelený obrázek sebe samotného, ukázat, že to, s čím se celý život potýká, z něj nedělá ničím jinou a odlišnou osobu, ale je stejný jako všichni ostatní. Tahle kniha je úžasným příběhem pro všechny, kteří se o transgender tematiku z nějakého důvodu zajímají anebo se o ní chtějí dozvědět více, a to i přes to, že se s ní zatím příliš nesetkali. Alex svůj život podával spíše více jako fakta, nabídl čtenářům důležité části ze svého života, ovšem už ne s takovou vypravěčskou vášní jako Skylar, ale více věcně. Na rozdíl od Skylera se ale snažil použité, pro nezasvěcené možná neznámé termíny vysvětlit, popsat, čtenáře nějakým způsobem vzdělat a předat mu své znalosti a zkušenosti. Tím pádem je kniha určena spíš pro samotné transgender osoby, kterým poslouží jako určitý pomocník, anebo pro ty, kteří se o toto téma zajímají hlouběji.

A když bych měl knihy ohodnotit čísly? Before I had the words jsem si plně užil, s angličtinou jsem neměl nejmenší problém, nebyla nijak moc složitá, příběh chytlavý a skvělý, Skylar to se slovy prostě umí, takže 10/10. Alex knihu pojal trochu jinak než jsem čekal, na druhou stranu i já sám jsem se hodně přiučil a musím říct, že na to, jak knihu koncipoval, se s tím popral opravdu dobře, protože vměstnat do životního příběhu tolik pouček a ještě ke všemu tak, aby byly na správných místech a kniha přesto dávala smysl, to se nepodaří jen tak někomu. Navíc má kniha opravdu krásný design a provedení, takže za mě má Trans Mission 9/10.

.

Pokud vás knihy přece jen zaujaly a nevadí vám angličtina, je možné je sehnat na e-shopu Book Depository (mám tento e-shop ověřený, knihy dorazí v pořádku, pokud ne, není problém se s nimi domluvit a neplatí se žádné poštovné – a možná bych teď měl i říct, že tohle není reklama, jen doporučení, sám jsem si dřív kupoval zahraniční knihy velmi draze a s přirážkou).

.

Název knihy: Before I had the words

Autor: Skylar Kergil